AranđelovacVesti

Strategija bezbednosti saobraćaja opštine Aranđelovac

PRIČAJMO O BEZBEDNOSTI U SAOBRAĆAJU DA NE BISMO PRIČALI O POSLEDICAMA

 

Strategija bezbednosti saobraćaja opštine Aranđelovac –

Opština Aranđelovac je prva opština u Srbiji koja je izradila Strategiju bezbednosti saobraćaja usklađenu sa Nacionalnom starategijom saobraćaja Republike Srbije za period 2023-2030. godine.
Strategiju bezbednosti saobraćaja opštine Aranđelovac za period od 2024. do 2030. godine, kao i Akcioni plana za period 2024-2025. godine, predstavila je Ivana Marjanović, koordinator Saveta za bezbednosti saobraćaja u opštini Aranđelovac.
“Ujedinjene nacije donele su rezoluciju 2021. godine, gde su dekadu 2021 do 2030 godine proglasili dekadom akcije koje se odnose na bezbednost saobraćaja. Stim u vezi Republika Srbija je usvojila strategiju o bezbednosti saobraćaja za period 2023 – 2030 godine, i odmah nakon toga je Opština Aranđelovac pristupila izradi naše strategije za period 24- 2030 godina, koja je u potpunosti usklađena sa republičkom strategijom bezbednosti. Moram da pomenem da je strategiju izradio Institut Saobraćajnog fakulteta na čelu sa profesorom doktorom Daliborom Pešićem i profesorkom Jelicom Davidović docentom saobraćajnog fakulteta na katedri za bezbednost saobraćaja.
Ono što su oni nama prvenstveno prezentovali ,ono čime smo se mi na početku same strategije izrade strategije bavili, jeste analiza trenutnog stanja, jer smatramo da ne možemo krenuti dalje dok ne pogledamo koji su trenutno naši problem, koje je trenutno stanje i na osnovu toga da planiramo mere i aktivnosti kojima ćemo se baviti u narednom periodu i to da postignemo negde neki da postignemo cilj ili u stvari da definišemo cilj gde želimo da budemo 2030 godine, prateći naravno strategiju republike Srbije.
Prvi korak u izradi ove strategije bile analiza stavova učesnika u saobraćaju u opštini Aranđelovac, gde je urađeno ispitivanje na 197 punoletnih ispitanika koji žive na teritoriji opštine Aranđelovac minimum godinu dana.Mogu da kažem da su da je od tih 197 učesnika 164 vozača putničkih automobila 15 motociklista i 151 ne motorizovan učesnik u saobraćaju tačnije pešaci biciklisti i putnici u javnom prevozu.
Ono što je prepoznato u strategiji kada smo analizirali indikatore saobraćajnih nezgoda, kada smo i analizirali stavove naših sugrađana prepoznati su pet ključnih problema bezbednosti saobraćaja .
Jedan od njih su je organizacija i upravljanje u organizaciji i upravljanju definisano je da se tokom prethodnih godina nije strateški radilo na rešavanju ili strateški nije radilo na upravljanju bezbednosti saobraćaja i zbog toga smo eto i odlučili da se priključimo republici Srbiji u toj strategiji, da ispratimo ono što je republika propisala Strategijom bezbednosti saobraćaja. Ono što predstavlja organizacija upravljanja kao ključni problem bezbednosti saobraćaja, jeste usavršavanje zaposlenih i komunikacija ljudi između službi, između sektora koji se bave bezbednošću saobraćaja.
Sedeći ključni problem bezbednosti saobraćaja jesu bezbedniji putevi. Većina ispitanika opštine Aranđelovac je odgovorila da im jako smeta nepropisno parkiranje, a ono na čemu treba da se radi jeste obezbeđivanje dovoljnog broja parking mesta i analiza stacionarnog saobraćaja i strateško bavljenje stacionarnim saobraćajem , kao i uticaja puta na sprovođenje, analiza stacionarnog saobraćaja i strateško bavljenje stacionarnim saobraćajem i sprovođenje provere bezbednosti saobraćaja i nezavisne ocene uticaja puta na saobraćajne nezgode sa poginulim licima. Na to kao Opština imamo pravo po Zakonu o putevima, da svaki strateški pravac koji se odnosi, da li je to lokalni put ili republički put, imamo pravo da sprovedemo analizu uticaja toga puta na saobraćajnu nezgodu sa poginulim licima.

Treći konkretan problem jesu bezbednija vozila.Jedan problem na koji mi kao opština Aranđelovac najmanje možemo da utičemo, svakako to jeste deo rada republike koja mora da rigoroznije, sprovodi tehničke preglede i negde bi možda i šta je prepoznato u republičkoj strategiji da se subvencioniše nabavka vozila mikromobilnosti. To je nešto na čemu će republika raditi a mi možemo ispratiti to na lokalu.

Šta znači bezbedniji učesnici u saobraćaju? To je prvenstveno ono na čemu mi kao opštinska uprava možemo najviše da radimo a to je na analizi stavova učesnika ovo što smo sproveli i da kontinuirano pratimo i osluškujemo šta naši sugrađani misle o bezbednosti saobraćaja i da radimo na preventivno promotivnim aktivnostima i na konstantnim kampanjama koje će podizati svest naših sugrađana.
Aktivnosti nakon saobraćajne nezgode se odnose na rad službi za reagovanje u slučaju saobraćajnih nezgoda. To su hitna pomoć, policija i vatrogasci.Rpublička strategija je predvidela osam minuta prosek odziva nakon saobraćajne nezgode i to je ono što mi možemo da ispratimo u smislu kontinuiranog obučavanja kadrova hitnih službi i pomoći u vidu davanja novca za kupovinu novih sredstava za rad.

Ono što je naša strategija definisala kao ambiciju, jeste da opština Aranđelovac bude među 10 najbezbednijih lokalnih zajednica u Srbiji prema vrednostima ponderisanog javnog rizika. Naša misija jeste bezbedan da drživ saobraćajni sistem koji omogućava svim učesnicima u saobraćaju mobilnost u što manje štetne efekte i vizija strategije opštine Aranđelovac jeste Aranđelovac bez poginulih i bez teško povređenih lica u saobraćajnim nezgodama.

Strateški cilj jeste, a pratimo republičku strategiju u tome,da se broj poginulih teško povređenih lica do 2030.godine smanji za 50% u odnosu na 2022.godinu i da opština Aranđelovac bude bez poginule i teško povređene dece u saobraćajnim nezgodama.Prvi operativni cilj jeste funkcionalni sistem bezbednosti saobraćaja u kome su svi subjekti posvećeni ostvarivanju ciljeva strategije akcionog plana.Uspostavljanje implementacija strateškog upravljanja bezbednošću saobraćaja, unapređenje finansiranja bezbednosti saobraćaja unapređenje, institucionalnog kapaciteta unapređenje komunikacije koordinacije i kooperacije institucije u bezbednosti saobraćaja. Takođe najmanje 75% putovanja se obavlja putevima sa visokim standardima bezbednosti, primena savremenih alata za unapređenje bezbednosti puteva i unapređenje bezbednosti saobraćaja na lokacijama posvećenim ugroženosti po ranije učesnike u saobraćaju.Takođe 95% tehnički ispravnih vozila unapređenje tehničke kontrole vozila i subvencija za nabavku vozila mikromobilnosti, takođe u ovom delu sprovodimo i unapređenje bezbednosti poljoprivrednih vozila koji učestvuju u saobraćaju na javnim putevima.
Još jedan operativni cilj jeste da su stavovi,znanje i ponašanje učesnika u saobraćaju, na nivou najbezbednijih lokalnih zajednica u republici Srbiji. Tu ćemo raditi na unapređenju sistema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja, primene preventivno propagandnog delovanja, unapređenju sistema saobraćajne prinude, praćenju znanja stavova i ponašanja učesnika i kada pričamo o radu aktivnostima posle saobraćajnih nezgoda radićemo na vremenu odziva do osam minuta i uspostavljanje savremenog kvalitetnog komunikativnog sistema i unapređenje stručnosti osposobljenosti uvežbanosti pripadnika hitnih službi za delovanje nakon saobraćajnih nezgoda. “

„Ovaj tekst je deo  projekta „PRIČAJMO O BEZBEDNOSTI U SAOBRAĆAJU DA NE BISMO PRIČALI O POSLEDICAMA“ koji je sufinansiran iz Budžeta Opštine Aranđelovac. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva”